• Kies stad/regio
  • *
    *
    *
    *
    *
    *

    Fields marked with an asterisk (*) are required.

Keuze van de redactie: Interactief Theater

Staalplaat Soundsystem kidsworkshop en concert Eindhoven Philharmechanic Youth Orchestra
Van keukenmixer tot wcbril: workshop muziek maken met alles wat je in huis kan vinden. You love it, or hate it. We love it! Eenvoudige enthousiasmerende videoclip over de ontdekking van experimentele kunst.

Jazz4kids OP REIS
De kids swingen vanaf de eerste minuut uit de theaterstoelen en wordnen betrokken bij muzikale podiumacts. Jazz toegangkelijk maken voor een nieuwe generatie en precies zoals dat hoort bij Jazz: samen met het publiek. Eenvoudige clip die het qua beleving moet hebben van de swingende kids. Maar dat is hier leuk gedaan!

Live WikiVideo
Wat een enthousiasmerende clip. De redactie wil dit gewoon een keer live meemaken, zo dwingend is deze clip gesneden. Interactie is in deze videoclip écht live beleefbaar gemaakt: on stage, back stage, met publiek. Prachtclip; heerlijke workshop.

Jongen en Yo door Andy Ninvalle
Participatie door betrokkenheid vanuit de zaal. Noem het feedback, maar denk aan de Amerikaanse baptistenkerk, waar vanuit de zaal oprecht wordt meegeleefd. Deze videoclip overtuigt doordat het publiek luidkeels meeleeft. Rechttoe rechtaan registratie, dus als clip matig. Maar wat een beleving.

Speels poppentheater voor kleuters naar het verhaal uit een prentenboek, met goed lesmateriaal.

Cultuureducatie, een betekenisvolle reis

 

Ruim 80 leerkrachten, icc’ers en cursisten icc uit Overijssel verzamelden zich in het Rijksmuseum Twente in Enschede op woensdagmiddag 19 maart. Met een tasje vol informatie, een kop koffie en een muffin namen ze plaats in de prachtige Gobelin-zaal van het museum. De insteek van de bijeenkomst was een middag vol inspiratie.

Programmamanager Cultuureducatie Overijssel van de Rijnbrinkgroep Geny Nijboer praatte de aanwezigen bij over de rol van de Rijnbrinkgroep met betrekking tot het binnenschoolse beleid ten aanzien van cultuureducatie. Tevens benoemde zij dat er hoop is op Rijks en provinciale ondersteuning voor langere tijd, nu onder meer gedeputeerde Hester Maij het ‘bestuurlijk kader cultuur en onderwijs’ heeft ondertekend. Dit bestuurlijk kader maakt concrete afspraken over cultuuronderwijs voor de komende tien (!) jaar.

Natuurlijk hoefde er aan deze groep leerkrachten niet uitgelegd te worden waarom cultuureducatie belangrijk is, dus werd er meteen gestart met de workshop AliceMoves. AliceMoves.nl is meer dan een website met cultuuraanbod, het is een cultuurcommunity. Een digitaal platform waar onderwijs en cultuur elkaar kunnen vinden. Eeke Wevers van het LKCA (Landelijk Kennisinstituut voor Cultuureducatie en Amateurkunst) beschreef de aanleiding voor het ontstaan van AliceMoves. Daarna leidde Rob Chömpff van WVS de aanwezigen door de website. Met behulp van laptops, iPads en een aantal cases konden de leerkrachten kennismaken met het diverse aanbod. Op uitnodiging was een aantal aanbieders aanwezig. Zij konden direct in gesprek met de leerkrachten die in de zoektocht bij hun aanbod uitkwamen. De tijd om de hoeveelheid zoekmogelijkheden uit te proberen ontbrak, maar het onderwijs heeft kennis kunnen maken met de community.

Hopelijk zal AliceMoves de vervanger worden van de Cultuurklapper van het vroegere KCO.

Nieuw bij AliceMoves: Milan

Beste allemaal,

Per vandaag ben ik begonnen voor AliceMoves, dit om AliceMoves van een succes tot een begrip te maken. Ik ben gek van kunst, met name schilderijen, muziek, dans en theater houd ik van. In mijn woonkamer hangt een replica van De Schreeuw en een stuk van Satie klinkt zacht op de achtergrond. AliceMoves en ik zijn dus een match made in heaven.

Ik ben bereikbaar voor alle vragen die er maar zijn met betrekking tot AliceMoves. Deze kun je stellen per e-mail, Facebook of Twiiter. Vragen over mij mag je natuurlijk ook altijd stellen ;-).

Tot snel!

Hartelijke groet,

Milan

Leerplankader Cultuur in de Spiegel

De Rijksuniversiteit Groningen en SLO presenteerden donderdag 20 maart een leerplankader tijdens de eindconferentie van het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel. Het leerplankader is geen concreet lesprogramma voor scholen, maar een handreiking voor het invullen van een schoolbrede leerlijn cultuuronderwijs. In het leerplankader staat niet de kunst zelf centraal, maar wat kunst en cultuur kunnen doen: het leerlingen helpen ontwikkelen van een cultureel bewustzijn. Ook interessant voor cultuuraanbieders: hoe kun je je culturele activiteiten afstemmen op scholen die werken met dit leerplankader. 
download of bestel het leerplankader

Laatste berichten

Twitter

RT @LKCA_: Is het onzin of vanzelfsprekend om kunstvakken te beoordelen? Praat mee in groep #CultuureducatiemetKwaliteit http://t.co/yW4Np5
RT @LKCA_: Gemeenten zijn minder bereid om minimum niveau cultuurvoorzieningen te garanderen. @LKCA_ blog @OckervMunster http://t.co/LwByBU
Op http://t.co/tOaZDjW9YK vind je een interessant verslag over de succesvolle bijeenkomst m.b.t. cultuureducatie in Overijssel.

Facebook

 
 

Vragen? Tips? Contact?

  • Webvertising Studios
    Oudegracht 251
    3511 NM Utrecht
  • 030 -2333676

Instructievideo's

Kies hieronder een instructievideo.

aanmeldenthumbnail 62618 zoekenthumbnail 2a018
 Wieisalice 8c445  evalueren 55246

 

 

Je bevindt je hier: Home

AliceMoves gebruikt cookies voor enkele cruciale functies.