• Kies stad/regio
  • *
    *
    *
    *
    *
    *

    Fields marked with an asterisk (*) are required.

Recent bekeken activiteiten

Donkerbeleving In de donkerbeleving ga je op pad met een taststok. Onder begeleiding van een echt blinde gids ervaar je wat het is om niets te zien en ga je aan de slag met al je andere zintuigen. Je ondergaat het dagelijks leven van iemand die niets... lees meer

Workshop Gamelan Gamelan is traditionele Indonesische muziek die wordt gespeeld op slagwerkinstrumenten als gongs en xylofoons. In de workshop Gamelan maken de leerlingen kennis met deze hoog ontwikkelde, niet-westerse muziekvorm. Ze horen nieuwe klanken... lees meer

Jij in De Lawei Scholenstrijd De Scholenstrijd is voor leerlingen uit groep 7 en 8 van basisscholen in Smallingerland. De kinderen worden uitgedaagd om mee te doen aan een Kunstbende-achtige wedstrijd. Iedere school presenteert (een) talent(en) tijdens de... lees meer

Workshop Film ( 3 uur) Binnen  de workshop film wordt er met de groep gewerkt aan een eigen filmproductie. De kinderen schrijven zelf het scenario en storyboard. Vervolgens worden de rollen verdeeld. Wie is de regisseur? Wie zijn de acteurs? Wie is de... lees meer

Workshop Klankspeeltuin Wat is de Klankspeeltuin?Muziek componeren, hoe gaat dat? In de Klankspeeltuin ontdek je het! Je hoeft geen Mozart of Lady Gaga te heten of noten te kunnen lezen: hier is iedereen een beetje componist. Ga aan de slag met onze slimme en... lees meer

Dans als een prof dansworkshop Dans als een prof! is een oriënterende actieve dansworkshop waarin de leerlingen ervaren hoe een professionele danser bij Introdans werkt. Ze ondervinden stapsgewijs wat er allemaal komt kijken bij het maken van een danscreatie.... lees meer

Blitstour langs het Lab Blitstour brengt leerlingen naar het 19e eeuwse laboratorium in de tuin van het museum. Hier doen ze experimenten met de natuurkundige principes Licht, Kracht, Geluid en Elektriciteit. Aan de hand van replica's van instrumenten die in het... lees meer

De Woeste Woning Thomas is er van overtuigd dat het spookt in het huis aan de overkant. Hij heeft het allemaal gezien. Lichten die plotseling aangaan, ramen die op ogen lijken, krakend hout alsof een monster zich schuilhoudt. Komt je bal per ongeluk in de... lees meer

De Afrikaanse keuken Afrikaanse gerechten en producten zijn in Nederland nog relatief onbekend. Tijdens deze workshop maken de leerlingen kennis met verschillende Afrikaanse producten en eetgewoonten. Ook bereiden en proeven ze zelf een klein... lees meer

Zomer op AliceMoves: statistieken

Het is zomer en dat merken wij ook op AliceMoves. De bezoekersaantallen dalen licht en de helpdesk heeft het net wat rustiger dan normaal. Terwijl cultuuraanbieders en scholen zich rustig voorbereiden op het losbarsten van het nieuwe schooljaar, hebben wij wat interssante statistieken bij elkaar gezocht. AliceMoves is namelijk naast dé manier voor scholen en cultuuraanbieders om met elkaar in contact te komen en het Nederlandse cultuuronderwijs daarmee naar een hoger plan te tillen, ook een onschatbare bron van informatie. Die informatie kunnen cultuuraanbieders en lokale overheden gebruiken om hun cultuuraanbod beter op de behoeften en wensen van scholen toe te snijden.

Graag lichten wij een tipje van de sluier op. In onderstaande grafiek hebben wij alle paginaweergaves van november 2012 tot juli 2014 geanalyseerd en ingedeeld naar categorie. Deze grafiek geeft dus aan welk soort culturele activiteiten vaak worden bekeken.

Opvallend is het grote aandeel dat theater en beeldende kunst: meer dan de helft van alle activiteiten die zijn bekeken hoorde in één van deze twee categorieën. Uiteraard hangt dit ook samen met het totaal aantal advertenties dat per categorie op AliceMoves staat, waarbij theater en beeldende kunst ook de grootste categorieën zijn. Opvallend is verder de relatief mindere prestatie van de muzikale activiteiten. Er zijn bijna even veel muzikale activiteiten als beeldende kunst-activiteiten, maar toch worden muzikale activiteiten veel minder goed bekeken. Dit kan een signaal zijn dat scholen minder geïnteresseerd zijn in muziek dan aanbieders denken. Of het kan betekenen dat de muziek evenementen zich minder goed op AliceMoves weten te presenteren.

Wij hopen de komende tijd meer statistieken te kunnen tonen. Mocht je vragen hebben over de hier gepresenteerde resultaten, neem dan contact op met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. . Voor de duidelijkheid: alle statistieken op AliceMoves worden verzameld worden geanonimiseerd en zijn niet te herleiden naar individuele scholen, aanbieders of gebruikers.

Cultuur+Educatie 39 Muziekeducatie

Muziekeducatie: de relatie tussen onderzoek en praktijk
De roep om 'evidence-based' onderwijs wordt steeds luider. Kan onderzoek ook bijdragen aan beter muziekonderwijs? Die vraag staat centraal in het themadeel van Cultuur+Educatie 39. Verder in dit nummer een artikel over excellent leraarschap en een essay over het onderscheid tussen theorie en visie.
In hun inleidende beschouwing staan Elisa Kupers en Peter Mak stil bij de zin en onzin van evidence-based onderwijs oftewel didactiek gebaseerd op wetenschappelijke bevindingen. Ze betogen dat praktische relevantie en bruikbaarheid van onderzoek vaak belangrijker is dan wetenschappelijke bewijskracht.
Elisa Kupers, Marijn van Dijk en Paul van Geert doen verslag van hun onderzoek naar het proces van 'scaffolding' in individuele vioollessen. Ze observeerden hoe een muziekdocent beginnende leerlingen vaardigheden aanleert en daarbij zijn ondersteuning aanpast aan het niveau van de leerlingen.
In de eerste bijdrage buiten het themadeel beschouwen Anje Ros en Anouke Bakx het begrip excellent leraarschap vanuit diverse invalshoeken. De tweede niet-thematische bijdrage is een essay van Eelco van Es en Barend van Heusden. Ze pleiten, op basis van hun ervaringen binnen het onderzoeksproject Cultuur in de Spiegel, voor een helder onderscheid tussen visie en theorie ofwel tussen engagement en kritische distantie.


Download Cultuur+Educatie 39

Minder culturele activiteiten is een uitholling van CKV

Het LKCA interviewde CKV-docent Karin Borgman over het nieuwe examenprogramma voor CKV, dat momenteel in ontwikkeling is. Zij vreest voor minder culturele activiteiten, als het verplichte aantal activiteiten wordt losgelaten. De Vernieuwingscommissie CKV werkt deze zomer aan de ontwikkeling van een nieuw examenprogramma. Uitgangspunten bij de opdracht zijn: meer ruimte voor de scholen, een kwaliteitsimpuls, een duidelijke stofomschrijving en innovatie. Het LKCA wil graag weten wat CKV-docenten zelf vinden dat er moet gebeuren.
Karin Borgman geeft al 15 jaar CKV. Zij hoopt dat het verplichte aantal culturele activiteiten niet wordt losgelaten, want ze is bang dat dat tot minder activiteiten leidt. Ook vindt zij dat het vak beter zou kunnen aansluiten bij wat er nu speelt in de kunst. Daarnaast pleit zij voor meer interdisciplinariteit en meer praktische werkvormen. Lees het interview.

Laatste recensies



Twitter

maandag zijn de scholen in het noorden weer begonnen, wij hopen veel cultuurcoordinatoren en docenten te ontvangen op http://t.co/tOaZDjW9YK
RT @LKCA_: Bijdrage leveren aan Onderzoeksconferentie #Cultuureducatie#Cultuurparticipatie? Deadline inzending = 1 sep! #OCC14http://t.co
overschatten cultuuraanbieders de interesse van scholen in muzikale activiteiten? bekijk de statistieken op http://t.co/tOaZDjW9YK

Facebook

 
 

Vragen? Tips? Contact?

  • Webvertising Studios
    Oudegracht 251
    3511 NM Utrecht
  • 030 -2333676

Instructievideo's

Kies hieronder een instructievideo.

aanmeldenthumbnail 62618zoekenthumbnail 2a018
 Wieisalice 8c445 evalueren 55246

 

 

Je bevindt je hier: Home

AliceMoves gebruikt cookies voor enkele cruciale functies.